Je
recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website?
Stuur deze dan naar de hoofdredactie! |
23 juli
2025
CD Recensies
THAT’LL FLAT GIT IT Vol. 50:
Een
jubileum: de 50ste CD in een reeks die begon in 1993 en nog steeds
hetzelfde eenvoudige principe bezigt: op één CD per
label de beste rock 'n' roll en rockabilly opnames samenbrengen. Voor
nummer 50 geen taart maar gewoon opnieuw een CD boordevol rock 'n'
roll en country bop, dit keer uit de archieven van Columbia, een label
waarvan wij weten dat ze iets van rock 'n' roll kenden sinds de drie
CBS Rockabilly Classics LP’s van eind jaren '70. Dit is reeds
de vijfde Flat Git It CD gewijd aan Columbia, onderafdeling Epic en
Epic onderafdeling OKeh, het record voor deze reeks, maar de bodem
van het vat is duidelijk nog niet in zicht want dit is opnieuw een
feest geworden voor wie houdt van rockabilly die vertrekt vanuit het
country en hillbilly idioom. Time
to celebrate: this is the 50th CD in a series that started in 1993
and still uses the same simple principle, bringing together on one
CD the best rock ‘n’ roll and rockabilly recordings per
label. There's no cake for number 50, just another CD chock full of
rock ‘n’ roll and country bop, this time from the archives
of Columbia, a record label familiar with rock ‘n’ roll,
as we learned in the late seventies with the three CBS Rockabilly
Classics LP’s. This is no less than the fifth Flat Git It CD
dedicated to Columbia, its sublabel Epic and Epic sublabel OKeh, which
makes Columbia the record holder in the series, but so far they did
not reach the bottom of the barrel for this is once again a feast
for lovers of rockabilly rooted in the country and hillbilly idiom. |
AN
EVENING IN ITALY
In de jaren '50 was de Italiaanse invloed in de Amerikaanse muziek
niet te onderschatten. Dat ging al langer mee natuurlijk, naar ik
aanneem omdat er al langer zangers met Italiaanse roots populair waren,
Sinatra op kop. Recent las ik zelfs ergens dat ook bij ons in de jaren
'50, de tijd waarin een vakantie naar het buitenland binnen het bereik
van meer mensen kwam dan ooit tevoor, een Italia mode heerste, wellicht
omdat Italië ver genoeg was om exotisch te zijn maar tegelijkertijd
dicht genoeg om benaderbaar te zijn. In België had je daarbovenop
de influx van Italianen die kwamen werken in de steenkoolmijnen, zwaar
labeur waar de Belgen hun neus begonnen voor op te halen. Italië
en Italianen stonden voor levensvreugde, vrolijkheid, jovialiteit,
een hechte familiale gemeenschap, en uiteraard voor lekker eten. La
dolce vita, mooie kleren, goed weer, Sophia Loren, Gina Lollobrigida,
noem alle clichés maar op. Bear Family brengt onder het motto
"dining, dancing and romancing the Italian way" 28 "Italiaanse"
tracks 1949-1963 bij elkaar, en terwijl ik gelijk een fles chianti
open trek opent de CD gelijk met mogelijks de allerbekendste "Italiaanse"
song, want er is niemand op deze aardbol die Buona Sera van Louis
Prima nog nooit heeft gehoord. De rock 'n' roll versie op Capitol
uit 1957 wel te verstaan, niet de originele op Mercury uit 1950. Prima,
Keely Smith en The Witnesses onder leiding van saxofonist Sam Butera
komen nog een keer langs de eettafel met Angelina / Zooma Zooma dat
de fantastische zin "I eat antipasta twice just because she is
so nice, I eat zuppa minestrone just to be with her alone, Angelina,
the waitress at the pizzeria" bevat, opnieuw de heropname uit
1957 van een nummer dat die prima Prima reeds in 1944 had opgenomen.
Andere Italo klassiekers zijn Domenico Modugno's originele Nel Blu
Dipinto Di Blu uit 1958 (als Volare gecoverd door ondermeer Bobby
Rydell en Dean Martin), de bossa nova Cuando Cuando Cuando in de originele
versie van Tony Renis uit 1962 (ook gedaan door Pat Boone en The Drifters),
en Tu Vuo' Fa' L'Americano van Renato Carosone uit 1956 over de Italiaanse
tienerjongens die middels rock 'n' roll, baseball, whiskey-sode en
Camel sigaretten op de verderfelijke Amerikaanse toer gaan, liedje
dat verkort tot Americano zelfs werd gecoverd door het Brian Setzer
Orchestra. Tintarella Di Luna horen we niet in de originele versie
van Mina uit 1959 maar in de coverversie van een jaar later als rustige
jive met saxofoon door Vittorio und die Rivieras van de als kind in
Duitsland verzeild geraakte Vittorio Casagrande. Nog zo'n rock 'n'
roll-ende swing is Lou Monte's Pizza Boy USA waarin de elektrische
gitaar hand in hand gaat met accordeon.
In
the 1950s Italy had a huge influence on American music. Of course
this did not come out of the blue: singers with Italian roots had
been popular for quite some time, Sinatra leading the pack. Italian
immigrants formed a significant portion of the American population,
and Italy became a romantic dream destination for rich Americans.
Italy and Italians stood for la dolce vita, cheerfulness, joviality,
a close-knit family community, and of course for delicious food. Quality
clothes, sunny weather, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, we all know
the clichés. Bear Family, “dining, dancing and romancing
the Italian way,” brings together 28 "Italian" tracks
1949-1963, and while I start on a bottle of chianti the CD starts
with possibly the most famous “Italian” song of them all,
as there is not one person on this earth who never heard Buona Sera
by Louis Prima. The 1957 rock ‘n’ roll version on Capitol,
that is, not the original recording on Mercury from 1950. Prima, Keely
Smith and The Witnesses led by saxophonist Sam Butera join us at the
dinner table again with Angelina / Zooma Zooma which includes the
superb line “I eat antipasta twice just because she is so nice,
I eat zuppa minestrone just to be with her alone, Angelina, the waitress
at the pizzeria,” again the 1957 re-recording of a song Prima
had already recorded in 1944. Other Italo classics include Domenico
Modugno's original Nel Blu Dipinto Di Blu from 1958 (covered as Volare
by Bobby Rydell and Dean Martin among others), the bossa nova Cuando
Cuando Cuando in Tony Renis' original 1962 version (also done by Pat
Boone and The Drifters) and Tu Vuo' Fa' L'Americano by Renato Carosone
from 1956 about the Italian teenage boys who become corrupted when
rock ‘n’ roll, baseball, whiskey soda and Camel cigarettes
drags them into the American lifestyle, a song that was shortened
to Americano and even covered by the Brian Setzer Orchestra. We hear
Tintarella Di Luna not in Mina's original 1959 version by Mina but
in the cover version one year later played as a calm jive with saxophone
by Vittorio und die Rivieras led by Vittorio Casagrande, an Italian
who grew up in Germany. Another rock ‘n’ roll swing is
Lou Monte's Pizza Boy USA in which an electric guitar plays side by
side with an accordion. |
16 juli 2025
CD Recensies
BEAR
FAMILY RECORDS ROCKS Vol. 2
Deze CD is een sampler van Bear Family's Rocks reeks, een reeks van
inmiddels meer dan 50 CD’s die telkens het spotlicht richten
op één artiest, zowel de grote legendes, de pioniers
die het pad effenden, of artiesten uit de rhythm 'n' blues en de country
waarvan je slechts één of twee rock 'n' roll songs kent
maar die telkens heel wat meer op hun kerfstok blijken te hebben.
Vol. 1 was gewijd aan de zwarte rock 'n' roll, Vol. 2 aan de blanke
rock 'n' roll met maar liefst 35 nummers 1956-1962 gaande van cult
klassiekers tot net niet de allergrootste hits: geen Let's Have A
Party van Wanda Jackson maar Baby Loves Him, geen Susie Q of Little
Pig van Dale Hawkins maar Four Letter Word (Rock). Het zijn in elk
geval allemaal top songs van top artiesten met vooral heel veel wilde
nummers als Hold Me Hug Me Rock Me van Gene Vincent, Birthday Cake
(Keep Your Hands Off Of It) van Jerry Lee Lewis en Link Wray's instrumentale
jiver Raw-Hide. Tot de betere rockers behoren Pretty Girl van Eddie
Cochran en Rollin' Dynamite van Scotty McKay, Sleepy LaBeef covert
Bo Diddley opkruissnelheid in Ride On Josephine (de versie die eindigt
met gitaar, niet de versie die eindigt met een optrekkende auto),
Milk Cow Blues is misschien het snelste nummer dat Ricky Nelson ooit
opnam, en hoe lang is het geleden dat u nog gebopt hebt op Sweet Love
van Rusty York en Diggin' The Boogie van Roy Hall? This
CD is a sampler of Bear Family's Rocks series, a series which is up
to 50 CD's now each CD focussing on one single artist, either one
of the legends, the pioneers who paved the way, or artists from rhythm
‘n’ blues and country music of which you only know one
or two rock ‘n’ roll songs but each time turn out to have
a lot more to their credit. Vol. 1 was dedicated to black rock ‘n’
roll, Vol. 2 to white rock ‘n’ roll with no less than
35 songs 1956-1962 ranging from cult classics to not quite the biggest
hits: not Wanda Jackson's Let's Have A Party but Baby Loves Him, not
Dale Hawkins' Susie Q or Little Pig but Four Letter Word (Rock). Anyway
they're all top songs by top artists with lots of wild songs like
Gene Vincent's Hold Me Hug Me Rock Me, Jerry Lee Lewis' Birthday Cake
(Keep Your Hands Off Of It) and Link Wray's instrumental jiver Raw-Hide.
Among the better rockers are Eddie Cochran's Pretty Girl and Scotty
McKay's Rollin' Dynamite, Sleepy LaBeef covers Bo Diddley at top speed
in Ride On Josephine (the version that ends with guitar, not the version
that ends with a car pulling up), Milk Cow Blues may be the fastest
song Ricky Nelson ever recorded, and how long has it been since you
bopped to Rusty York's Sweet Love and Roy Hall's Diggin' The Boogie? |
ROCK-A-BALLADS
Vol. 1
Rock
'n' roll platen spelen en de trage nummers skippen. Herkenbaar? Toch
staan de LP’s er vol van, want het basisbeginsel in de jaren
'50 was dat een single een snelle én een trage kant moest hebben.
Sommige mensen verzamelen ejuist die trage songs, en er zijn dan ook
massa’s CD labels die daarop inspelen, ook Bear Family zelf
met hun The Ballads Of reeks, de tegenhanger van hun Rocks reeks.
De eerste van twee Rock-A-Ballads CD’s is logischerwijs een
compilatie van rock-a-ballads waaruit blijkt dat zelfs de allerwildste
rockers hun softe kantje hadden, zoals daar zijn een zwijmelende Jack
Scott (My True Love, ommekant van Leroy), een lustig fluitende Ronnie
Self (I Ain't Goin' Nowhere met op Jordanaires leest gestoelde backing
vocals, de ommekant van Bop-A-Lena), Sleepy LaBeef (Lonely in de Wayside
versie, niet de versie op Mercury), Ronnie Hawkins (Someone Like You)
en rockabilly Mac Curtis (Come Back Baby). Als er één
ding blijkt uit de CD dan is het dat in rustige nummers evenveel stijlvariatie
zit als in rock 'n' roll, van de betoverende Patsy Cline Walkin' After
Midnight in een donker steegje en de slepende swamp pop van Gene Dunlap
& the Jokers (What Do I Want, ommekant van hun rocker Made In
The Shade) via de smeermiddelen genaamd Sonny James (I Can See It
In Your Eyes) en Marty Robbins (You Don't Owe Me A Thing) tot de teen
pop van Warner Mack (Since I Lost You, ommekant van Rock-A-Chicka).
In het beste geval levert dat mooie, gevoelige liedjes op waarin de
stem van de uitvoerder perfect tot haar recht komt als de hoog uithalende
Rudy "Tutti" Grayzell (I Think Of You), esoterische sfeerschepping
als Bitter Tears van Rodney Scott, en existentiële meesterwerkjes
als A Cheat van Sanford Clark (teen angst verpakt in gitaartwang)
en The Grave van Tony Casanova (liefde over het graf heen). Klassiekers
zijn Ritchie Valens' Robert & Johnny cover We Belong Together,
de dromerige steelgitaar instrumental Sleepwalk van Santo & Johnny,
en een melancholieke Ricky Nelson in Poor Little Fool. Klassieker
dan Elvis kan niet, met dank aan het breekbare maar magistrale Anyway
You Want Me, en waar Elvis was doken zijn schaduwen als Ral Donner
(Turn Back The Clock) op. Een bekende song in een minder bekende uitvoering
is Weldon Rogers met een Trying To Get To You ergens tussen Elvis
en Roy Orbison op Sun Records in, bovendien begeleid door Orbison's
groep The Teen Kings. Over Sun gesproken: de CD bevat vier opnames
van het magische gele label uit Memphis, Carl Perkins' zeurderige
maar daarom niet minder knappe Sure To Fall, het medium tempo Breeze
van Vernon Taylor, de gedreven stijl van Tracy Pendarvis, zelfs in
een ballade als A Thousand Guitars, en die I Think Of You van Rudy
Grayzell, ommekant van zijn rocker Judy. Gek genoeg klinken Tommy
Hill met het origineel onuitgebrachte Can't HeLP It met name door
de platte saxofoon, de in Canada opgenomen Hank Thompson cover Most
Of All van Les Vogt & the Prowlers, en Tooter Boatman met het
medium tempo More And More (I Love You, ommekant van The Will Of Love)
in de piano stijl van Jerry Lee Lewis exact als Sun!
Playing
rock ‘n’ roll records and skipping the slow songs. Guilty?
Yet those LP’s are full of them, because the basic principle
in the fifties was that a single had to couple a fast side with a
slow side. Some people especially collect the slow songs so there
are loads of CD labels catering for that segment, including Bear Family
themselves with their The Ballads Of series, the counterpart of their
Rocks series. The first of two Rock-A-Ballads CD’s is obviously
a compilation of rock-a-ballads, proving that even the wildest rockers
were soft and tender at heart, even a swooning Jack Scott (My True
Love, the flip of Leroy), merry whistling Ronnie Self (I Ain't Goin'
Nowhere with Jordanaires inspired backing vocals, the flip of Bop-A-Lena),
Sleepy LaBeef (Lonely in the Wayside version, not the Mercury version),
Ronnie Hawkins (Someone Like You) and rockabilly Mac Curtis (Come
Back Baby). Now if there's one thing the CD shows it's that there's
as much style variation in quiet songs as there is in rock ‘n’
roll, from the enchanting Patsy Cline Walkin' After Midnight in a
dark alley and the smouldering swamp pop of Gene Dunlap & the
Jokers (What Do I Want, the flip of their rockin' Made In The Shade)
via the lubricants named Sonny James (I Can See It In Your Eyes) and
Marty Robbins (You Don't Owe Me A Thing) to the teen pop of Warner
Mack (Since I Lost You, the flip of Rock-A-Chicka). At its best this
resulted in beautiful, sensitive songs that perfectly showcased the
performer's voice, for example Rudy “Tutti” Grayzell hitting
the high notes in I Think Of You, esoteric atmospheric creations as
Rodney Scott's Bitter Tears, and existential masterpieces like Sanford
Clark's A Cheat (teen angst wrapped in guitar twang) and Tony Casanova's
The Grave (love beyond the grave). Classics include Ritchie Valens'
Robert & Johnny cover We Belong Together, Santo & Johnny's
dreamy steel guitar instrumental Sleepwalk and a melancholy Ricky
Nelson in Poor Little Fool. More classic than Elvis is impossible,
courtesy of the fragile but masterly Anyway You Want Me, and wherever
Elvis trod his shadows like Ral Donner (Turn Back The Clock) popped
up. A familiar song in a unfamiliar rendition is Weldon Rogers' Trying
To Get To You somewhere in between Elvis and Roy Orbison on Sun Records,
on top of it accompanied by Orbison's group The Teen Kings. Speaking
of Sun: the CD contains four recordings from the magical yellow Memphis
label, Carl Perkins' whining but no less great Sure To Fall, Vernon
Taylor's medium tempo Breeze, Tracy Pendarvis' driving style even
in a ballad like A Thousand Guitars, and Rudy Grayzell's aforementioned
I Think Of You by, the flip side of his rockin' Judy. Remarkably enough
Tommy Hill's originally shelved Can't HeLP It sounds exactly like
Sun, mainly because of the flat saxophone, just like Les Vogt &
the Prowlers' Canadian Hank Thompson cover Most Of All and Tooter
Boatman's medium tempo More And More (I Love You, the flip of his
The Will Of Love) in the piano style of Jerry Lee Lewis. |
9 juli 2025
CD Recensies
ROCKS/
ETTA JAMES
Etta
James' grootste hit is de soulballade At Last uit 1960, maar wij vereren
haar in de eerste plaats voor haar handjevol rockers als de wilde
stop-starter Tough Lover en de nummers die inspeelden op Hank Ballard's
Annie sage, in de eerste plaats het medium tempo The Wallflower alias
Roll With Me Henry met Richard "Louie Louie" Berry in de
rol van Henry, in 1954 haar debuutsingle begeleid door het orkest
van haar ontdekker Johnny Otis, maar ook het uptempo Dance With Me
Henry (gebaseerd op Georgia Gibbs' opgekuiste cover van The Wallflower)
en Hey Henry, en Henry duikt opnieuw op in Number One. Wat is er nog
van haar beschikbaar op rock 'n' roll gebied? Die vraag beantwoordt
Bear Family met 29 Modern/Kent/Crown en Chess/Argo tracks uit 1954-1963,
kwaliteitsmuziek met smeuïge saxpartijen, soms begeleid door
een klein combo, soms een hele big band erachter, vergelijkbaar met
de rock 'n' roll van andere zwarte zangeressen als Ruth Brown. Voorbeelden
zijn het swingende Good Lookin' en Baby Baby Every Night, de trage
jiver Good Rockin' Daddy, een jumpend Shortin' Bread Rock, de rustige
doo popper I'm A Fool, en een veel gebruiksvriendelijker By The Light
Of The Silvery Moon dan Little Richard's schreeuwlelijke versie: als
Little Richard voor de rockers is dan was Etta James voor de hele
familie, zie en hoor ook Hickory Dickory Dock en Tough Mary tot variéte
als Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues en
Pushover kondigen de meidengroepen van de jaren '60 aan, uit een vleugje
gospel als de Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening
ontstond de soulmuziek (Something's Got A Hold Of Me), er is nog meer
early sixties met Plum Nuts, en daaruit voortvloeiend de popcorn met
Spoonful (duet met haar verloofde Harvey Fuqua van The Moonglows)
en het uptempo popcorn noir met strijkers Seven Day Fool waarop u
kan strollen van de snelle. The Pick-Up is een flirtende parlando
over een traag stroll ritme, en Market Place mag dan wel over New
Orleans gaan maar heeft een oosterse mambo exotica groove. Voor een
CD getiteld Rocks staan er heel wat medium tempo nummers op zoals
W-O-M-A-N dat ongetwijfeld inspeelde op I'm A Man van Bo Diddley,
misschien bekender in de antwoordversie Mannish Boy van Muddy Waters.
Ook de burlesque bumper I Just Want To Make Love To You uit 1960,
Etta’s antwoord op Muddy Waters’ door Willie Dixon geschreven
Just Make Love To Me uit 1954, kan je nauwelijks rock ‘n’
roll noemen, maar het is en blijft een fantastisch nummer. Helaas
kan ik het niet meer horen zonder aan het reclamefilmpje voor diet
cola uit 1996 te denken waardoor I Just Want To Make Love To You in
1996 bij ons zelfs een Top 30 hit werd. Op de CD staan ook live versies
van What'd I Say met basgitaar en orgel en een bluesy traag burlesque
Baby What You Want Me To Do van haar live LP Etta James Rocks The
House uit 1963 die baadt in het typische nachtclub sfeertje van de
live soul albums uit die periode. Etta
James' biggest hit was the 1960 soul ballad At Last, but we revere
her primarily for her handful of rockers like the wild stop-starter
Tough Lover and the songs she contributed to Hank Ballard's Annie
saga, the medium tempo The Wallflower aka Roll With Me Henry with
Richard “Louie Louie” Berry in the role of Henry, in 1954
her debut 45 accompanied by the band of the man who discovered her,
Johnny Otis, as well as the uptempo Dance With Me Henry (based on
Georgia Gibbs' cleaned up cover of The Wallflower) and Hey Henry,
and Henry also turns up in Number One. So what are her rock ‘n’
roll recordings? Bear Family provides the answer with 29 Modern/Kent/Crown
and Chess/Argo tracks from 1954-1963, quality music with delicious
saxophones, sometimes accompanied by a small combo, sometimes with
an entire big band behind her, and similar to the rock ‘n’
roll from other black female artists like Ruth Brown. Examples include
the swinging Good Lookin' and Baby Baby Every Night, the slow jiver
Good Rockin' Daddy, a jumpin' Shortin' Bread Rock, the calm doo popper
I'm A Fool, and a much more user friendly By The Light Of The Silvery
Moon than Little Richard's screaming version: if Little Richard is
for the rockers then Etta James was for the whole family, see and
hear also Hickory Dickory Dock and Tough Mary and variety music like
Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues and Pushover
announce the girl groups of the sixties, from a touch of gospel like
the Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening arose soul
music (Something's Got A Hold Of Me), and with Plum Nuts there's even
more early sixties which evolved into popcorn with Spoonful (duet
with her fiancé Harvey Fuqua of The Moonglows) and the uptempo
popcorn noir with strings Seven Day Fool on which you can stroll uptempo.
The Pick-Up is a flirtatious parlando over a slow stroll rhythm, and
Market Place tells a story about New Orleans but has an oriental mambo
exotica groove. For a CD titled Rocks there are quite a few medium
tempo numbers such as W-O-M-A-N which without any doubt taps into
Bo Diddley's I'm A Man, probably better known as Muddy Waters' answer
version Mannish Boy.In the same way 1960 burlesque grinder I Just
Want To Make Love To You, Etta's answer to Muddy Waters' 1954 Just
Make Love To Me written by Willie Dixon, can hardly be called rock
‘n’ roll, but it is and remains a fantastic song. Unfortunately
I can't hear it anymore without thinking of the 1996 Diet Coke commercial
that actually turned I Just Want To Make Love To You into a Top 10
hit in the UK that year. Also on the CD are live versions of What'd
I Say with bass guitar and organ and a bluesy slow burlesque Baby
What You Want Me To Do from her 1963 live LP Etta James Rocks The
House that oozed the typical nightclub atmosphere of the live soul
albums of the period. |
THE
TEDDY McRAE ORCHESTRA & RAE COX * ENRICA RECORDINGS 1955-1963/
TEDDY "Mr. BEAR" McRAE
Eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit gehoord van Teddy McRae. Of wacht,
als ik de tracklisting bekijk: Hi Fi Baby uit 1958 natuurlijk, track
4 op de vierde Desperate Rock 'n' Roll LP! Had dat dan gezegd! Volgens
de info in de liner notes was de in 1908 geboren Teddy McRae een tenorsaxofonist,
bandleader, arrangeur en producer die het vak leerde in de jaren '20
en '30 bij ondermeer Chick Webb, Artie Shaw en Ella Fitzgerald en
in de jaen '40 samenwerkte met Billie Holiday, Count Basie, Cab Calloway,
Jimmie Lunceford, Lionel Hampton en Louis Armstrong. Dat klinkt allemaal
heel jazzy, maar begin jaren '50 stortte hij zich op de boomende rhythm
'n' blues markt, ondermeer als schrijver van All She Wants To Do Is
Rock van Wynonie Harris. Deze CD bevat "zijn rhythm 'n' blues
opnames als frontman én als sideman, en een selectie van nummers
verschenen op het eind jaren '50 door hem opgerichte Rae Cox label
en sublabel Enrica", geselecteerd door Ronni Boysen. In concreto
zie ik To
be honest, I never heard of Teddy McRae. But wait, the tracklisting
does ring a bell: 1958's Hi Fi Baby of course, the fourth track on
the fourth Desperate Rock ‘n’ Roll LP! Why didn't you
say so! According to the liner notes, Teddy McRae, born in 1908, was
a tenor saxophonist, bandleader, arranger and producer who learned
his chops in the twenties and thirties s with among others Chick Webb,
Artie Shaw and Ella Fitzgerald, and in the forties worked with Billie
Holiday, Count Basie, Cab Calloway, Jimmie Lunceford, Lionel Hampton
and Louis Armstrong. All of this sounds very jazzy, but in the early
fifties he plunged into the booming rhythm 'n’ blues market,
even writing All She Wants To Do Is Rock for Wynonie Harris. This
CD contains “his rhythm ‘n’ blues recordings both
as a frontman and sideman, as well as a selection of songs released
on his late fifties Rae Cox label and its sublabel Enrica,”
as selected by Ronni Boysen. This can be broken down into |
2 juli 2025
THAT’LL
FLAT GIT IT Vol. 48: ROCKABILLY & ROCK ‘N’ ROLL FROM
THE VAULTS OF STARDAY RECORDS
Starday
Records gevestigd in Beaumont, Texas was van alle onafhankelijke platenlabels
in de jaren '50 en '60 misschien wel het meest hardcore country, wat
niet wegneemt dat ze al heel vroeg op de rockabilly trein sprongen.
Hoe ze die overgang maakten hoor je compromisloos op Bear Family's
tweede That'll Flat Git It CD gewijd aan Starday's rockabilly output
(de eerste was Vol. 47, BCD17671): country songs uptempo spelen, er
een flinke drum beat op plakken, en alles toevoegen wat flink lawaai
kon maken zoals een boogie woogie piano en zelfs een steel gitaar
en - het moet tenslotte rock 'n' roll voorstellen - saxofoon, vaak
ingespeeld door Link Davis, met als (mogelijk onbewust) resultaat
dat het soms klonk als zwarte jump blues. Voorbeelden te over op Volume
2, vaak opgenomen in de Gold Star studio in Houston met Hal Harris
op gitaar, bijvoorbeeld Link Davis' ode aan Elvis waarin de Trucker
From Tennessee nergens bij naam wordt genoemd, Glenn Barber's Shadow
My Baby met die buigende contrabassnaren (denk ik) en Rock Candy Rock
van Rocking Martin, culminerend in Jitterbop Baby van Hal Harris.
Onbegrijpelijk dat zo'n fantastisch nummer destijds onuitgebracht
bleef en pas in 1978 boven water kwam op Ace Records in Engeland!
Sterker: de gitarist op zoveel Starday opnames heeft zelf nooit iets
uitgebracht onder eigen naam op het label. Of
all the independent record labels in the fifties and sixties Starday
Records out of Beaumont, Texas was perhaps the most hardcore country,
which does not mean they didn't jump on the rockabilly train as soon
as it left the station. How they made that transition can be heard
uncompromisingly on Bear Family's second That'll Flat Git It CD dedicated
to Starday's rockabilly output (the first was Vol. 47, BCD17671):
by playing country songs uptempo and adding a pronounced drum beat
plus anything else that could make considerable noise like a boogie
woogie piano and even a steel guitar and - after all it has to represent
rock 'n' roll - saxophone, often played by Link Davis, with the (possibly
unconscious) result that their recordings sometimes sounded like black
jump blues. Examples abound on Volume 2, often recorded at the Gold
Star studio in Houston with Hal Harris on guitar, for example Link
Davis' ode to Elvis in which the Trucker From Tennessee is nowhere
mentioned by name, Glenn Barber's Shadow My Baby with its sliding
double bass strings (I think) and Rocking Martin's Rock Candy Rock
by Rocking Martin, culminating in Jitterbop Baby by Hal Harris. Incomprehensible
that such an incredible song was not released at the time and only
surfaced in 1978 on Ace Records in England! As a matter of fact the
guitarist on so many Starday recordings never released anything on
the label under his own name. |
BOP-A-RAMA
VOLUME 5
Wij houden wel van een bopje op tijd en stond, logisch, anders hadden
we onszelf destijds niet Boppin' Around maar Jivin' Around of Strollin'
Around genoemd. En al zijn lijf en leden intussen zo stijf en stram
dat we de dansvloer niet meer zo vaak onveilig maken als we wel zouden
willen, de muziek komt nog steeds op de eerste plaats. Een CD die
mikt op de boppers kan dan ook op extra aandacht onzentwege rekenen,
al zijn we er ons van bewust dat Atomicat CD’s steevast een
grote verscheidenheid aan rock 'n' roll stijlen bieden. De CD begint
in elk geval met Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' betere
springende rockabilly bopper Mixed Up Rhythm 'n' Blues, ondanks die
rhythm 'n' blues in de titel rockabilly met een fikse steel gitaar
solo, zo recht komt ie uit de country. De tekst is volledig gemaakt
aan de hand van songtitels, maar die woorden "rhythm 'n' blues"...
komen er niet in voor! Nog meer van dat soort boppers waarop je niet
stil kan blijven staan zijn Hey Baby (Tom James) en For You (Keith
McCormack & the Rock 'n' Rollers die later The String-A-Longs
werden), en op Derrell Felts' knappe It's A Great Big Day kan je zowel
boppen als strollen want het tempo verandert constant. Dick Bills'
Rockin' And A Rollin' klinkt dankzij de twee gitaarsolos vooral als
gecountrifiëerde jaren '60 rock 'n' roll, maar wat een nummer
van de oom van Glen Campbell wiens carrière midden jaren '50
als tiener aanving als gitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain
Boys. Steve Shuma (Thunder Lightnin') en Jimmy Stone & the Rolling
Stones (Found) gaan dezelfde jaren '60 country bop richting uit maar
zijn melodieuzer, en zo te horen eveneens jaren '60 maar dankzij de
backing vocals te situeren in de vokale surfrock zijn Charlie Herman
& the Keytones (La-Do-Da Da).
We
like a little bop every now and then, obviously, otherwise we wouldn't
have called ourselves Boppin' Around but Jivin' Around or Strollin'
Around. And although these days our bones are so stiff that we don't
hit the dance floor as often as we would like, the music still matters.
A CD that aims at the boppers always grabs our attention, even though
we are aware that Atomicat CDs always offer a wide variety of rock
‘n’ roll styles. The CD gets off to a great start with
Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' mighty jumpin' rockabilly
bopper Mixed Up Rhythm ‘n’ Blues, despite this "rhythm
‘n’ blues" in the title rockabilly with a sound steel
guitar solo and therefor straight from the farm. The lyrics consist
entirely from song titles, yet those words “rhythm ‘n’
blues”... are never heard! Two other boppers you can't stand
still on are Hey Baby (Tom James) and For You (Keith McCormack &
the Rock ‘n’ Rollers who later became The String-A-Longs),
and on Derrell Felts' fantastic It's A Great Big Day you can both
bop and stroll as the tempo changes constantly. Dick Bills' Rockin'
And A Rollin' sounds mostly like countrified sixties rock 'n’
roll thanks to the two guitar solos, but what a song by the uncle
of Glen Campbell who began his career as a teenager in the mid-fifties
as a guitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain Boys. Steve
Shuma (Thunder Lightnin') and Jimmy Stone & the Rolling Stones
(Found) head in the same sixties country bop direction but are more
melodic, and by the sound of it also sixties but situated in vocal
surf rock thanks to the backing vocals are Charlie Herman & the
Keytones (La-Do-Da Da). |